Historie

De Firma Cagiva werd in 1978 opgericht door Giovanni Castiglioni en produceerde kleine mechanische onderdelen zoals knopen, gespen en sloten. De naam Cagiva komt van de eerste twee letters van de oprichter Castiglioni Giovanni en de eerste 2 van de vestigingsplaats Varese.

In oktober 1979 koopt Cagiva de AMF-Harley Davidson fabriek in Schiranna (Varese). De fabriek met een oppervlakte van 8000 m² en de aanwezigheid van geschoolde arbeiders en ingenieurs was de ideale basis voor de Castiglioni broers om een motorfiets te produceren. Met een personeelsbestand van 150 man werden er jaarlijks 40000 motorfietsen geproduceerd met een assortiment van 8 modellen bestaande uit 2-takt en 4-takt motorfietsen met een cilinderinhoud van 125 tot 350 cc. De motorfietsen werden verkocht onder de naam Harley Davidson - Cagiva.

De motorfietsen worden vanaf 1980 verkocht onder de eigen naam Cagiva. De merknaam is dan algemeen bekend als motorfietsenproducent met de mogelijkheid om eigen motoren, frames en toebehoren te bouwen.  

In het begin van de jaren 80 was Cagiva de enige Italiaanse fabrikant dat de invasie van de Japanse merken kon doorstaan. Dit door steeds nieuwe technieken te gebruiken en innoverende modellen te lanceren. Het leveringsprogramma bestond uit een lijn van cross- en enduro motorfietsen tot baan -modellen. Cagiva was vooral in Italië marktleider in de lichtere motorfietsen via een dealernetwerk van 400 dealers.

Medio jaren ’80 doet Cagiva een aanval op het motorsegment van de zwaardere motorfietsen, dit door gebruik te maken van de Ducati motorblokken 350 tot 1000cc. Dit blijkt een zeer goede keuze te zijn en in 1985 en 1986 koopt Cagiva de merken Ducati, Husqvarna en Moto Morini.

Na het samenvoegen van Cagiva en Ducati gaat het bergopwaarts met zowel Cagiva als Ducati. Dat de merken tot één concern behoren merk je aan vele zaken. De oplettende (en al wat oudere) motorsporter zal zich vast de mooie raceoveralls van o.a. Raymond Roche en Giancarlo Fallapa herinneren. Rode overalls met grijze strepen over de schouders alsof het een oud Romeins kuras (borstplaat gedragen door Romeinse soldaten) betrof. Vergelijk je oude racefoto's van de toenmalige Cagiva rijder Randy Mamola met de Ducati foto's dan vindt je die zelfde overalls terug. Corporate image heet dat!

Op sportief gebied worden grote overwinningen geboekt. Cagiva domineert 10 jaar lang de Parijs-Dakar rally met Ciro de Petri, Hubert Auriol and Edy Orioli. Daarnaast wint Cagiva 3 maal de Farao rally en 2 maal de Tunesië rally. Daarnaast wordt Cagiva wereldkampioen Motorcross in 1986 met Dave Strijbos en behaald vele GP MotoCross overwinningen. Echter ook op het circuit dingt Cagiva mee naar de GP titel met innovatieve motoren en grote namen zoals Randy Mamola, Eddy Lawson en John Kocinsky. In totaal worden meer dan 10 GP500 overwinningen behaald en wordt Cagiva in 1994 derde in het Wereldkampioenschap.

Cagiva opent het Cagiva Research Centre in San Marino onder leiding van design goeroe Massimo Tamburini. Het CRC en Tamburini zijn later verantwoordelijk is voor het ontwerp van de Ducati 916 en de daarvan afgeleide Mito 125.Tevens opent Cagiva het Crimson design Centre in Morazzone welk geleid wordt door Migael Galuzzi die verantwoordelijk is voor de Ducati Monster en later de Cagiva Raptor familie. Tenslotte wordt in 1991 MV Agusta toegevoegd aan de reeds indrukwekkende stal van Castiglioni.

Een van de meest roemruchte modellen van Cagiva is de Elefant. De meest geduchte motorfiets in het Enduro segment. Ze werden in twee versies gebouwd; als Elefant 750 en als Elefant 900. Beide Varianten waren gebaseerd op de luchtgekoelde tweecilinder Ducati V-motor.

Uiteindelijk heeft Cagiva in 1996 besloten de merken Ducati, Moto Morini te verkopen om volledig te focussen op Cagiva, MV Agusta en Husqvarna. Na de verkoop kan Cagiva tevreden terugkijken op de lancering van de meest opzienbarende motor die gepresenteerd is in de afgelopen 25 jaar. De MV Agusta F4 Serie Oro.

De MV Agusta bleek een overweldigend succes en heeft Cagiva doen besluiten de fabrieksnaam om te dopen in MV Agusta. Cagiva werd van een fabrieksnaam en merknaam alleen een merknaam.

Cagiva heeft in de off-road traditie een aantal modellen geïntroduceerd die hun tijd ver vooruit waren. Zo waren de Gran Canyon en Navigator sportieve all-roads die menig sportmotor het nakijken gaven. Ook heeft Cagiva een volledige range van straatmodellen gelanceerd met de Raptor 1000 en de V-Raptor 1000. Deze modellen zijn later ook als 650 geleverd en hebben Cagiva een nieuwe impuls gegeven. Traditioneel is Cagiva de 125cc 2-takt modellen blijven produceren en herontwikkelen.

De laatste wapenfeiten zijn de Mito 525SP en Raptor 125 welke het modelgamma voor 2010 vormen.